Sattva, Rajas, Tamas – Structura fiintei umane in Ayurveda

Sattva, Rajas, Tamas

CELE 3 CALITATI ALE UNIVERSULUI

Exista o anumita structurare energetica a fiintei umane care, in acceptia Ayurveda-ei, explica modul sau de integrare in univers.

Astfel, la un nivel de dezvoltare situat deasupra egoului se afla domeniul puritatii. La un nivel comparabil sau inferior nivelului de manifestare a egoului, acesta imparte universul observabil in functie de 3 calitati:

1. Sattwa

2. Rajas

3. Tamas

Acestea reprezinta trei energii diferite.

Sattwa inseamna lumina, esenta sau constiinta (spiritualitate pura)

Rajas semnifica miscare, instabilitate (putere energetica) iar 

Tamas semnifica structura, inertie (materialitate inertiala)

Organismul are nevoie de toate aceste trei principii. Daca am avea doar Sattwa, corpul fizic alcatuit din materie nu ar exista. Daca am avea doar structura fizica, lipsita de principiul luminii al lui Sattwa, am avea doar un corp neinsufletit.

Sattwa reprezinta si cunoasterea, inclusiv cea dobandita prin intermediul organelor de simt. Însa organele de simt au nevoie de o structura pentru a experimenta simturile.

Tamas confera structura fizica, iar Rajas anima aceasta structura prin miscare si stimulare.

Sattwa stimuleaza Rajas, si astfel se formeaza organele de simt(nasul, limba, ochi, piele si urechi) si organele de actiune (anus,organele sexuale, picioarele, mainile si coardele vocale). În plus fata de acestea, este creata mintea.

Rajas stimuleaza Tamas si astfel se genereaza corpul fizic, simturile, (cele cinci pe care le cunoastem) si cele cinci elemente esentiale -Pamant, Apa, Foc, Aer si Eter sau Spatiu.

Dintre toate acestea, mintea devine cea mai importanta, intrucat ea structureaza si destructureaza organele de simt si cele de actiune, precum si informatia vehiculata de acestea.

Pe de alta parte, stresul si orice alte probleme ale mintii creeaza si mai multe tulburari. Cele mai multe afectiuni sunt induse de stres. De altfel, se considera(si in medicina occidentala, tot mai mult) ca aproape toate afectiunile isi au originea la nivelul mintii.

Cel mai important motiv de aparitie a unei boli il constituie „crimele impotriva inteligentei” (de pilda, obiceiul fumatului; desi toata lumea cunoaste teoretic riscurile si afectiunile care se pot instala ca urmare a fumatului, putini sunt aceia care fac efortul constient de a renunta la acest obicei daunator).

Daca am gestiona corect cunoasterea de care dispunem, aplicand-o in practica si observand clipa de clipa reactiile propriei noastre fiinte, 80% dintre afectiuni nu s-ar manifesta.

PUTEREA PRINCIPIILOR GUNA

Sattva este puterea luminoasa, care permite vederea clara sl care inlatura confuzia. Sattva este puterea intuitiei, cea care permita, vederea dincolo de timp si de spatiu. Puterea clarviziunii „vizionarilor” si a „sfintilor” se dezvolta din sattva. Puterea ii este desfatarea.

Rajas este puterea activa. Ea motiveaza si inspira in negot! Natura acestei puteri este durerea care rezulta din legea interac­tiunii, rajas pune granite nemarginitului. Din starea de desfatare fara sfarsit, rajas conduce la cunoasterea ingradirilor si a suferintei.

Tamas este puterea delasatoare si izvorul indaratniciei, al obsta­colelor si al retinerilor. Tamas seamana indoiala si confuzie. Se spune ca tamas are puterea de a invalui lucrurile. Se spune ca ea face sarpe dintr-o funie si din tantar armasar.

Vizionarii indieni din stravechime au urmarit sa elucideze principiile naturii primordiale GUNA prin urmatoarea analogie:

Sattva, rajas si tamas sunt trei forme ale aceleiasi substante a naturii primordiale (mool prakriti), precum aburul, apa si gheata sunt cele trei forme ale aceleiasi substante – apa.

Sub forma de gheata, apa isi pierde capacitatea naturala de a curge si devine statica, limitata la o anume forma si la un anume loc. in forma fluida, apa poate curge liber in limitele vasului in care se gaseste. Sub forma de abur, este cea mai apropiata naturii ei, pentru ca in aceasta forma poate umple fiecare spatiu si isi gaseste drumul prin toate cotloanele, ungherele si nisele.

Gheata corespunde aspectului tamas al esentei, forma in care particulele individuale nu mai au puterea de a se misca.

Apa fluida corespunde aspectului rajas a esentei, stadiul intermediar intre gheata si abur. Gheata trebuie sa se transforme intai in apa pentru a deveni abur si viceversa. Apa inseamna miscare.

Aburul corespunde aspectului sattva al esentei; el depaseste granitele de greutate si forma.

Tot ceea ce exista trece prin cele trei forme sattva-rajas-tamas. Sattva, rajas si tamas sunt ca un snur in care au fost impletite trei panglici colorate diferit. Într-un loc predomina o culoare (GUNA), in timp ce in alt loc predomina o alta culoare. Daca insa privim snurul in intregul lui, vedem ca predominanta uneia dintre culori este numai o iluzie. Toate cele trei aspecte coexista. Cele trei GUNA nu sunt entitati de sine statatoare, ci trei forme, trei atribute diferite, trei dimensiuni, trei frecvente ale unei unice esente, ale unei existente, ale unui adevar unic.

Cele trei GUNA nu se deranjeaza, nu se contrazic si nici nu isi pun reciproc bariere. Mai mult, ele se ajuta sa-si depaseasca pro­blemele si sa se dezvolte. Ele lucreaza impreuna si separat si se gasesc peste tot, in proportii diferite.

CUM SE MANIFESTÄ‚ CELE TREI PRINCIPII GUNA

Dupa cum s-a mentionat anterior, intre cele trei gune nu exista o relatie concurentiala. intotdeauna le regasim pe toate trei si chiar daca, la un moment dat, domina una dintre gune, o alta va domina mai tarziu. Exista trei gune pentru o unica energie, care are trei atribute. Toate trei sunt forme ale existentei. Atata timp cat energia se dezvolta, ea se afla intr-o stare de tranzitie. Aceasta trecere se face in trei pasi. Guna reprezinta cele trei atribute prin care are loc trecerea.

Atunci cand in fiinta predomina sattva, rajas si tamas trec in plan secundar. În aceasta stare nu se resimt impulsuri de a intreprinde actiuni, orice senzatie de constrangere dispare, nu exista nimic determinat, nici un motiv de miscare, nici o problema de rezolvat, nici o nece­sitate de masa sau somn si nici un motiv de confuzie. Ce ramane este cunoasterea pura, fiinta si desfatarea. Astfel apare iluminarea, puterea radianta a carismei si seninatatea.

Cand in fiinta predomina rajas, sattva si tamas trec in plan secundar. Aceasta stare elibereaza o cantitate mare de energie si inspiratie si se manifesta printr-o nevoie mare de munca si spirit intreprinzator. Prin rolul sau de mijlocitor intre sattva si tamas, rajas le foloseste pe ambele, cunostinta si ignoranta. Aceasta provoaca neliniste. Cand predomina rajas traim faze de dispozitie pozitiva si negativa. Datorita naturii sale active, exista pericolul ca rajas sa determine ambitia.

Daca in fiinta predomina tamas, atunci sattva si rajas trec in plan secundar. În aceasta stare ne simtim lenesi, delasatori si somnolenti. Domina intunericul, amagirea si ignoranta. O indiferenta inerta se face simtita in aceasta stare, ca si o lipsa de inspiratie, de dorinta de munci, chiar foamea si sexualitatea nu mai prezinta interes, iar mintea este blocata. Este starea totalei delasari, dominate insa de constrangeri si nesiguranta.

PRINCIPIILE GUNA ÅžI AUTOÎMPLINIREA

Autoimplinirea inseamna pentru fiecare om care tinde spre desavarsire sa ajunga la o implinire totala a fiintei sale.

Sattva, rajas si tamas, cele trei gune, reprezinta o cheie importanta pentru constientizarea propriei stari de existenta. Fara aceasta cheie nu ar exista modalitatea de a afla daca ne dezvoltam si ne manifestam in mod real eul. Directia naturala in care se dezvolta lumea pleaca de la sattva, trece prin rajas si ajunge la tamas.

Totusi, acelasi rajas care conduce de la sattva la tamas poate fi folosit pentru a trans­forma tamas in sattva.

Prin intermediul celor cinci organe ale simtu­lui, omul are posibilitatea de a alege intre a tinde continuu, prin dorinte si ingradiri, in jos, spre delasare (tamas), sau sa fie activ (rajas) sau sa se miste in sus, spre lumina (sattva).

Omul predominat sattva are o privire de ansamblu si poate cunoaste trecutul, prezentul sau viitorul unui lucru. El are o pers­pectiva larga, ca a aceluia care sta in varful muntelui si care poate privi tot ce se afla sub el.

Omul predominat e rajas poate vedea acelasi obiect; el il va ordona insa in schema proprie de functionare, putand cunoaste efectiv valoarea prezenta a acelui lucru.

Omul predominat tamas va ignora obiectul pana se va impiedi­ca de el.

Sattva este lumina, claritate si cunoastere.

Rajas este inspiratie, activitate, durere.

Tamas este indoiala, intuneric si obligatie.

Fiecare om are posibilitatea de a alege daca vrea mai multa lumina in viata sa sau daca vrea sa se conecteze fluxului energetic care duce in jos, in directia tamas si sa sfarseasca in totala inacti­vitate, in moarte.

Pentru a tinde spre un nivel sattva mai inalt, trebuie produs mai mult rajas. Aceasta are loc cu mai multa durere si printr-o disciplina mai severa, care ne indeparteaza pe moment de multumire, caci tamas poate fi eliminata prin autodisciplina.

Durerea initiala ne arata drumul spre lumina, desfatare, spre claritatea care ne permite autocunoasterea propriei naturi si a rolu­lui pe care il avem in Univers.

Cel care intelege natura celor trei gune, prezenta ei atotcuprin­zatoare, ii poate recunoaste prezenta in sine si ii poate urmari actiunile si interactiunile pentru tot restul vietii.

De cum reusim sa observam, din punctul de vedere al cunoas­terii celor trei gune, impulsurile si motivatiile care ne fac sa actio­nam, vom prelua noi insine raspunderea pentru dezvoltarea pro­priului organism.

Daca ne observam obisnuintele culinare, somnul, sexualitatea, gandurile si respiratia, vom constata ca hrana, imbracamintea, culorile, tonurile, ciclurile diurne si nocturne, schimbarea anotim­purilor si altele asemenea produc schimbari in noi insine; vom descoperi de asemenea ca unele alimente sunt de natura sattva, altele rajas, iar altele tamas. Vom recunoaste ca unele tonuri, culori, perioade din zi sau anotimpuri sunt sattva, altele rajas, iar altele tamas. De asemenea, vom intelege ce inseamna sa te misti usor, plin de energie, dar si delasator sau somnolent si vom afla ca pro­priile sentimente sunt cele mai clare si simple indrumari spre atin­gerea propriului eu.

Vom vedea ca activitati si intamplari care produc lumina, clari­tate si focalizare sunt de natura sattva, ca tot ceea ce produce inspi­ratie, activitate si durere sunt rajas si ca tot ce conduce la con­strangere, indoiala, necunoastere si somn este de natura tamas.

Daca ne dezvoltam rajas pentru a inmulti sattva, ne vom putea impotrivi mersului natural al lucrurilor si vom uni constiinta indivi­duala cu acea constiinta din care porneste totul. Rasplata celui care isi asuma greutati este sat – chit – ananda (pura existenta – pura constiinta – pura beatitudine).

HRANA SATTVA (PURA)

Alimentele proaspete, suculente, usoare, uleioase, hranitoare, dulci si gustoase sunt de natura sattva. Dintre acestea se pot enu­mera: graul, orezul, orzul, boabele verzi de soia, untul, mierea, zaharul nerafinat, sarea gema, cartofii dulci, dovleceii, bostanii, castravetii, spanacul, morcovii, sfecla rosie, fructele dulci si zemoase ca: mango, prune, pepeni galbeni si rosii si portocale dulci. Toate aceste alimente sunt usoare, zemoase si hranitoare si furnizeaza corpului, atunci cand sunt corect folosite, energie sattva.

O dieta compusa din legume si frunzoase verzi, nuci, alune, stafide, mere dulci, struguri dulci, banane, rodii, piper negru, grau integral, orez integral ofera multa energie satvica.

Toate aceste alimente dau corpului energia necesara pe care acesta o consuma fara sa il impovareze suplimentar si il ajuta sa ajunga la o chimie echilibrata a corpului, care formeaza piatra de temelie pentru a atinge o treapta inalta a constiintei in care pre­domina energia sattva.

Alimentele sattva aduc chitta (eul perceptibil, psyche) intr-o stare de armonie, prin faptul ca aduc sistemului individual un material usor digerabil si hranitor.

Marirea energiei sattva, precum si dezvoltarea si diversificarea spirituala poate fi sustinuta si prin alimente sattva, in special fructe, diverse soiuri de cereale, alese in functie de anotimp, si legume, ali­mente ce corespund calitatilor sattva deja mentionate. Ideala este o dieta compusa numai din fructe ca portocalele dulci, merele, bananele, strugurii si mango dulce. Cei care nu vor sa renunte la legume, cereale, seminte si pastai trebuie sa foloseasca grau, tara­te de grau, paine de casa din faina integrala (cel mai bine este sa se foloseasca faina de grau partial incoltit, macinat pe piatra), boabe de fasole mung, fasole galbena, orez, legume cu frunze, diverse soiuri de dovleci si dovlecei.