Cele 7 tesuturi (Dhatu)

Cele 7 tesuturi (Dhatu)

Un concept aparte in Ayurveda este termenul de „Dhatu” care inseamna tesut. Astfel, se considera ca structura individuala a unei fiinte este alcatuita din cele 3 forte primare vitale care sunt:

  • 1.dosha-urile,
  • 2.constituentii corporali (tesuturile) si
  • 3.produșii reziduali (mala).

Cele 7 tesuturi (dhatu) sunt precum in analogia cu acest bloc de apartamente din schita de mai sus, structurate pe frecvente diferite de vibratie de la grosier (etaj1), catre subtil (etaj 7).

Cei 7 dathu-si sunt: 

  • 1.Limfa, plasma= Rasa dhatu
  • 2.Sangele= Rakta dhatu
  • 3.Tesutul muscular = Mamsa dhatu
  • 4.Tesutul adipos= Meda dhatu
  • 5.Tesutul osos= Ashti dhati
  • 6.Tesutul nervos= Maja dhatu
  • 7.Tesutul reproducator= Shukra dhatu

Intre fiecare din aceste 7 tesuturi exista procese de transformare catalizate de anumite „focuri „(agniuri).  

Hrana (ahara) intra in structra umana unde sub actiunea acestor agni-uri intra intr-un suis-generis proces tehnologic ce are urmatoarele scopuri:

  • 1. La nivelul fiecarui tesut trebuie sa produca o stare de stabilizare a acelui tesut 
  • 2. Sa determine un alt subprodus care sa hrneasca urmatorul tesut
  • 3. Un anumit reziduu nenecesar (mala) sa fie eliminat

Hrana intrata in corp produce mai intai limfa si plasma iar sub influenta anumitor focuri metabolice formeaza sangele

In schema de mai sus putem observa cum exista o anumita interdependenta intre hrana, sanatatea tesuturilor si cum cele 7 focuri metabolice de la nivelul fiecarui tesut catalizeaza transformarea unui tesut in alt tesut.

Unii oameni nu inteleg legatura dintre hrana si diferite patologii care nu au legatura cu sistemul digestiv

Dar iata ca din aceasta shema si datorita acestei interdependente pe care am descriso mai sus, legatura devinde evidenta, sanatatea tesuturilor depinzand de calitatea hranei si puterea sau armonia lui agni (focul interior).

La nivelul fiecarui tesut perturbarile pot sa fie cantitative sau calitative. De exemplu modificarile de senzatie gustativa este o dezordine a lui Rasa dhatu pentru ca gustul este o functie a lui Rasa-dhatu. Lipsa de incredere sau de claritate si greata, sunt de asemenea senzati ale lui Rasa-dhatu dezechilibrat .

Debilitatea sexuala (impotenta sau libidoul scazut) sunt de asemenea dezechilibre ale lui rasa-dhatu.

De asemenea intre tesuturi exista si scurt-circuite , astfel exista posibilitatea interconexiunii intre limfa, plasma si tesutul reproducator. De exemplu un barbat care are Rasa dhatu in dezechilibru are disfunctii erectile sau ejaculare precoce si de asemenea un libidou scazut.  Cand Rasa dhatu este deficitar produce uscaciunea pielii, scaderi in greutate si persoana pare imbatranita. Extremitatile sunt reci si este foarte afectata de zgomote.

Calitatea si atributele lui Rasa dhatu sunt responsabile de cresterea sanilor, ovulatie si menstuatie

De exempu cand Vata dosha este blocata la nivelul lui Rasa  dhatu sanii sunt micuti si in acest caz aplicarea de ghee cu shatavari pe sani si administrarea interna pot inbunatatii cresterea saniilor in timp de 6 luni si 1 an.

Un alt exemplu este daca Vata creste si se agraveaza la nivelul lui Rasa dhatu, femeia va suferii de amenoree.

Sindromul premenstural sau sindromul de menopauza este de asemenea asociat cu Rasa dhatu. Astfel daca Rasa agni este scazut (focul metabolic de la nivelul plasmei limfei) acestea devin uscate si scad lactatia si produc amenoree. In schimb daca Rasa dhatu creste, apar edeme, umflaturi, blocaj limfatic si in general simptome kapha.

Daca pitta dosha intra in  rasa, persoana poate dezvolta acnee, eczeme, urticarie si febra.

Gandurile si emotile fiintei influenteaza agni-urile de la nivelul fiecarui tesut, producand modificari biochimice in plasma si sange iar Rasa dhatu va reflecta aceasta. Este o vorba in ayurveda ca o persoana este atat de batrana  precum este Rasa dhatu.

Astfel ayurveda este stiinta longevitatii si o viata lunga si fericita e posibila prin atitudine, gandire si regenerarea lui Rasa dhatu.

Cum mentinem rasa-dhatu in echilibru:

  • prin hrana pura si in cantitate moderata
  • mentinerea lui agni (focul digestiv) in armonie (nici prea slab nici prea puternic)
  • prin armonizarea tipologiei constitutionale-Vata, pitta, kapha

Armonizarea acestei tipologii presupune manifestarea calitatilor satva-guna a doshei preponderente sau ale doshelor ce alcatuiesc ecuatia tipului constitutional

De la rasa la sukra sunt necesare intre 6 zile si 6 nopti sau respectiv 30 zile si 30 nopti pentru a se produce sukra in functie de (tesutul reproducator, de om (tip constit.) si de agni))

Rolul lui sukra este foarte important in corp nu numai pentru reproducerea speciei ci si pentru producerea lui ojas in structura lor.

De asemenea in cultura tao a chinezilor se foloseste informatia legata de ojas pentru ca celalalte dhatu-suri sa fie regenerate, mentinute intr-o stare de armonie si fiinta sa devina longeviva

Iar tantra indica posibilitatea fiintei umane de a folosi ojasul chiar pentru elevarea spirituala.